زعفران
دیدگاه‌ها برای زعفران بسته هستند
زعفران

زعفران ناب فردوس

فردوس در 345 کیلومتری جنوب مشهد و 195 کیلوتری شمال غرب بیرجند واقع شده است. از محصولات عمده این شهر کویری می‌توان به انار، پسته و زعفران اشاره کرد. بسیاری از مردم فردوس صاحبان اراضی طلای سرخ (زعفران) هستند که یا خود آن را خریداری کرده یا از پدران و آبا اجدادشان به ارث برده‌اند. همین امر بیانگر اینم موضوع است که کشت زعفران از دیرباز در این سرزمین رایج بوده است.

بارزترین خصوصیت زعفران فردوس جدای از عطر و طعمی که دارد خاصیت رنگ دهی آن است که نسبت به انواع مشابه از کیفیت بالاتری در این زمینه برخودار است. یکی از مشکلات عمده زعفران فردوس که مانع از رقابت این محصول ارزشمند با دیگر نمونه‌های زعفران می‌شود فرآوری سنتی آن است. در فردوس یا تون قدیم از روزگاران گذشته فرآوری طلای سرخ به گونه‌ای خاص صورت می‌گرفته‌ است. بدین ترتیب که کلاله قرمز رنگ گل را به همراه ریشه از برگ‌های آبی جدا کرده و این عمل را در اصطلاح محلی پر کردن گل گویند. زعفران فرآوری شده به این صورت را در اصطلاح محلی (دسته) می‌نامند که سایرین به آن (دخترپیچ) گویند (تصویر 1).

 

زعفران
تصویر 1 زعفران ناب.

یکی از مزایای زعفران ناب دسته نسبت به نگین این است که در زعفران دسته بخاطر همراه داشتن ریشه‌های سفید زعفران امکان تقلب‌هایی مانند رنگ آمیزی زعفران و غیره وجود ندارد.

شرکت خشکبار و سبزی خشک فردوس ناب

0

بالا

X