نحوه خشک کردن نعناع در خانه
۰
سبزی خشک نعناع فردوس ناب

نحوه خشک کردن نعناع در خانه و نکات مهم

نعناع خشک کاربردهای زیادی در آشپزی ایرانی دارد. برای خشک کردن نعناع می توان از نور خورشید، سایه، پنکه، مایکروویو، فر، رادیاتور، بخاری و … استفاده کرد. نعنا سبزی با ارزشی است که بوی مطبوع و طعم مطبوعی دارد و در غذاهایی مانند سوپ، دوغ، ماست، سالاد، کاکائو و غیره استفاده می شود.

سبزی خشک نعناع فردوس ناب

زمان چیدن نعناع است

نعنا قبل از گلدهی بهترین طعم را دارد و بهترین زمان برای چیدن آن است. بهتر است نعناع را صبح زود بچینید. ریشه نعنا دائمی است و باید در خاک بماند، کافی است یک سوم ساقه را بچینید. برگ های نعناع را از ساقه جدا کنید. گل ها و برگ های سیاه آسیب دیده و کپک زده را بردارید. برای شستن نعناع از آب سرد استفاده کنید. حدود 10 دقیقه در آب سرد خیس کنید تا گل و غبار پاک شود. سپس آبکشی کرده و روی دستمال یا حوله پهن کنید تا آب آن گرفته شود.

خشک کردن نعنا در سایه

اگر نعناع فقط یک برگ باشد، سریعتر خشک می شود پس حتما ساقه ها را جدا کنید نعناع را خوب بشویید و آبکش نمایید در غیر این صورت اگر قطره‌های آب روی برگ‌های نعناع باقی بمانند پس از خشک شدن سیاه خواهند شد.  سپس آن را روی یک پارچه نخی، حوله خشک کن یا سینی پهن کنید و در سایه قرار دهید تا کاملا خشک شود. اگر قبل از خشک شدن کامل نگهداری شود، ممکن است کپک بزند.

نکته: برای گرفتن آب اضافی سبزیجات شسته شده می توانید آنها را در کیسه پارچه ای ریخته و از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده کنید.

 

سریعترین راه برای خشک کردن نعنا

خشک کردن نعنا در مایکروویو بسیار سریع و آسان است. یک دستمال کاغذی آشپزخانه را در بشقاب بگذارید و مقداری نعنا روی آن قرار دهید. بشقاب را داخل مایکروویو بگذارید و آن را روی حداکثر قدرت و زمان سه دقیقه تنظیم کنید. هر 10 ثانیه در مایکروفر را باز کنید و نعنا را برگردانید تا حرارت بهتر به نعنا برسد. به این ترتیب ضمن اینکه نعنا در کمترین زمان ممکن خشک می شود، رنگ نعنا سبز می ماند. اما گرما ممکن است خواص آن را کاهش دهد.

 

خشک کردن نعناع با باد فن

می توانید نعناع شسته و شسته شده را با ساقه آن روی یک پارچه نخی تمیز قرار دهید و سپس باد فن را روی آن تنظیم کنید. بعد از 10 تا 12 ساعت با پنکه و یک روز بدون پنکه نعناع ها کاملا خشک می شوند. سبزیجات خشک شده به راحتی از ساقه جدا می شوند.

نعنا را با کولر خشک کنید

برگ های نعناع را از ساقه جدا کرده، بشویید و آبکش کنید تا آب آن گرفته شود. آنها را در یک کیسه پارچه ای تمیز قرار دهید و یک شب در کولر قرار دهید. گرمای پشت کولر گازی نعناع ها را به سرعت خشک می کند. این روش برای خشک کردن نعناع با حجم بالا خوب است.

سبزی خشک نعناع فردوس ناب

خشک کردن نعناع به روش آویزان

یکی از روش های سنتی خشک کردن سبزیجات آویزان کردن است. چند شاخه نعناع را کنار هم گذاشته و با نخ یا کش به صورت دسته ای کوچک ببندید. سپس نخ را به صورت وارونه به دور از نور خورشید که هوا در آن جریان دارد آویزان کنید تا به تدریج خشک شود. بهتر است مکانی تاریک با دمای بین ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتیگراد و دور از گرد و غبار باشد. آویزان کردن یکی از بهترین روش‌هاست که باعث افزایش عطر نعناع می شود. اگر جایی دور از گرد و غبار ندارید، می توانید نعنا را در کیسه کاغذی بریزید و چند سوراخ یا شکاف در آن ایجاد کنید. پاکت را با نخ ببندید و آویزان کنید. سه هفته طول می‌کشد تا نعناع در محیط گرم و خشک کاملا خشک شود.

 

خشک کردن نعناع در فر

کف سینی فر را یک لایه نازک از برگ نعنا پهن کرده و سینی را در فر قرار دهید. فر را به مدت دو تا سه دقیقه با دمای 85 درجه سانتیگراد (175 درجه فارنهایت) روشن کنید. سینی را به مدت 8 ساعت در فر بگذارید تا نعنا کاملا خشک شود.

 

نکته

تقریباً 1 کیلوگرم سبزیجات تازه 50 گرم سبزی خشک می دهد.

از 3 دسته نعنا، حدود 1.5 تا 2 لیوان نعنا خشک خواهید داشت.

سبزیجات سایه خشک رنگ بهتری نسبت به آفتاب خشک دارند.

نعناع را در حرارت خشک نکنید، سیاه می شود. بهتر است در جای خنک که هوا جریان دارد خشک شود.

بهتر است نعنا را قبل از استفاده در غذا کمی تفت دهید.

نعنا داغ را باید له و از صافی رد کرد.

هرگز نعناع را روی روزنامه نپاشید زیرا سرب آن جذب سبزیجات می شود و برای بدن مضر است.

اطمینان حاصل کنید که رطوبتی در نعنا باقی نمانده است، زیرا رطوبت باعث کپک زدن آن می شود.

اگر نعناع را در هوا یا نور خورشید نگه دارید، عطر آن کم می شود.

گیاهان خشک را در ظروف کوچک نگهداری کنید.

برگ های خشک شده نعناع را در شیشه در بسته و دور از هوا، رطوبت و نور خورشید نگهداری کنید.

برگ های مناسب نعنا را نگه دارید. نعناع خشک که هنگام مصرف له می شود عطر بیشتری دارد.

هرگز کاغذ را در شیشه نعناع خشک قرار ندهید، زیرا کاغذ روغن‌های ضروری نعناع را جذب می‌کند.

نحوه خشک کردن نعنا در خانه و نکات مهم

نعناع خشک کاربردهای زیادی در آشپزی ایرانی دارد. برای خشک کردن نعناع می توان از نور خورشید، سایه، پنکه، مایکروویو، فر، رادیاتور، بخاری و … استفاده کرد. نعنا سبزی با ارزشی است که بوی مطبوع و طعم مطبوعی دارد و در غذاهایی مانند سوپ، دوغ، ماست، سالاد، کاکائو و غیره استفاده می شود.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X