انواع سبزی خشک و موارد مصرف آنها
۰
سبزی خشک

در این متن قصد داریم درباره ی انواع سبزی خشک و کاربردهای آن صحبت کنیم، امیدواریم بتونیم اطلاعاتی هرچند کوتاه در مورد خواص انواع سبزی های خشک بهتون بدیم تا شما بتونین بر اساس نیاز و خواص مطرح شده نهایت استفاده رو از سبزیجات مختلف ببرین، با ما همراه باشین.

همه ی ما روزانه از سبزیجات به شیوه های مختلف استفاده می کنیم، چه به صورت تازه و چه به صورت خشک، این سبزیجات خواص منحصربفرد خودشون رو دارن. سبزی خشک مجموعه ای از سبزی های خوراکی و خوش عطریه که برای تهیه ی غذاهای مختلف استفاده می شه و به نوعی موجب خوشمزه تر شدن غذاها می شه.

 

 

سبزیجاتی که قابلیت خشک شدن دارن و به نوعی برای خشک کردن مناسبن، در برخی از فصل ها به صورت فراوان در دسترس هستن، مردم این سبزی ها رو با روشهای مختلف خونگی و صنعتی خشک کرده و در تهیه ی غذاها و گاهی نوشیدنی های مختلف استفاده می کنن. به صورت کلی سبزیجات چه تازه و چه خشک شده دارای مزایای بیشماری هستن.

انواع سبزی خشک

انواع سبزیجات خشک، خواص و موارد مصرف آنها

پیازچه خشک

پیازچه گیاهی پرطر فدار با رایحه ی ملایم پیازه که هم ریشه و هم ساقه‌ ی اون مصارف زیادی داره؛ این سبزی در خاک مرطوب، غنی از املاح و تقریباً در هر نوع آب و هوایی قابلیت کشت و رشد داره و انواع مختلف این سبزی شکل، عطر و طعم متفاوتی دارن.

موارد مصرف پیازچه خشک

پیازچه در ایران پای ثابت سفره و جزو مهمی از سبزی خوردن محسوب می شه، این سبزی در ترکیب با پوره سیب‌زمینی، تخم‌مرغ و انواع سالاد طعم دلچسبی به غذا می‌ده، همچنین این سبزی در تهیه ی بسیاری از انواع غذاهای دریایی کاربرد داره. معمولاً هنگام پخت غذاهای گوشتی، ۳-۲ عدد پیازچه رو همراه هویج و جعفری به غذا اضافه می کنن تا بوی زهم غذا از بین بره.

پیازچه رو می شه به صورت خام همراه با سبزی خوردن مصرف کرد یا این که اون رو به صورت خام در کنار خوراک های مرغ و گوشت برای تزئین قرار داد و البته همراه با غذا هم خورد! همچنین، پیازچه های ریز و خرد شده رو می تونین داخل انواع سالادها، سُس ها و سوپ ها ریخت و یا این که اون رو در غذاهایی مانند پیتزاها و ماکارونی ها استفاده کرد. با پیازچه نوعی املت هم درست می کنند که بسیار خوشمزه است.

 

برای خریدانواع سبزی خشکمی توانید به سایت فروشگاهی فردوس ناب مراجعه کرده و در کمترین زمان محصول مورد نظر خود را با بالاترین کیفیت ممکن درب منزل تحویل نمایید.

ترخون خشک

ترخون یک سبزی خوش عطر و دارای برگ‌های باریک و تیره‌ رنگه، ارتفاع این سبزی در مواردی تا یک متر می‌رسه. در اوایل بهار ساقه ی تازه داره و در بقیه ی فصل ها دارای ساقه ی خشک و سفته که قابل استفاده نیست. عطر گیاه شبیه به بادیانه و در فصل های سرد سرما در دسترس نیست. گیاه ترخون طبیعت گرم و خشکی داره و نوع وحشی اون خیلی گرمتر و خشکتر از نوع کاشته شده ی اونه. ترخون خشک کننده ی رطوبتهاست و بادها و گازها و اخلاط لزج رو از بین می بره.

خشکبار و سبزی خشک فردوس ناب

موارد مصرف ترخون خشک

سبزی ترخون رو یکی از بهترین طعم‌دهنده‌ نام می برن. در کشور ما در تهیه ی انواع ترشی، شوریجات و گاهی به عنوان سبزی خوردن مصرف می‌شه. اما این سبزی رو در تهیه و پخت انواع خوراک دریایی، مرغ، بوقلمون،‌ دل، قلوه، جگر و تخم‌مرغ هم استفاده می کنن.

سبزی ترخون رو می تونین هنگام پخت با تخم مرغ، غذاهای دریایی، مرغ، گوشت گوسفند و گوشت گوساله به خوبی جفت کنین. ظعم این سبزی به جز لیمو با سایر طعم ها ترکیب نمی شه، به همین دلیل به طور معمول ماده ای مناسب برای تهیه ی ماریناد به حساب میاد.

این سبزی رو هم به صورت دمنوش استفاده می کنند، مقداری از ترخون رو به نسبتی که فک می کنین کناسبه در آب جوش ریخته و بذارین به مدت 5 تا 15 دقیق دم بکشه، اون رو صاف کرده و میل کنین. دمنوش ترخون برای رفع بیخوابی، بهبود کیفیت خواب، تسکین استرس، بهبود سلامت مو، کنترل سطح فشار خون، جلوگیری از یبوست و بالا بردن اشتها مناسبه.

رزماری خشک

گشنیز خشک

گشنیز جزو زیبا‌ترین و پرمصرف‌ترین سبزی‌ها در کشور ماست. این سبزی در فصل بهار و موقع رشد کامل، گل‌هایی به رنگ صورتی و سفید می‌ده و دانه ی این سبزی در رده ی پرکاربردترین ادویه‌ها در آشپزی و طب سنتی قرار داره.

موارد مصرف گشنیز خشک

سبزی گشنیز در آشپزی و پخت و پز کشورهای مکزیک، هند و تایلندی مصرف فراوانی داره. در کشور ما این سبزی به صورت تازه و در سبزی خوردن استفاده می شه. این سبزی رو در داخل سبزی‌های ترکیبی برای درست کردن انواع غذاها به کار می برند. در ایران برای تهیه ی خورش‌ت هایی مانند خورشت قلیه، قورمه‌سبزی و مرغ ترش از گشنیز استفاده می کنند. این گیاه رو به عنوان دمنوش هم مصرف می کنند.

ریحان خشک

ریحان جزو گیاهان معطر و یک ساله ست که ارتفاع اون حداکثر به ۶۰ سانتی ‌متر می رسه. رایحه و طعم این سبزی ترکیب سبکی از فلفل و سیره. این سبزی هم در سبزی خوردن استفاده می شه و هم به عنوان طعم دهنده در برخی غذاها به کار می ره.

موارد مصرف ریحان خشک

اگه ریحان رو برای عطر مخصوصش استفاده می کنین بهتره که از تازه ی این سبزی استفاده کنین چون هنگام خشک شدن عطر اون تقریبا از بین می ره. این سبزی رو در انواع سالاد در ترکیب با گوجه‌فرنگی، انواع سس پاستا، مرغ و در کنار هویج و کدو استفاده می کنن.

شیرازی ها هنگام درست کردن کلم پلو برای طعم بهتر از ریحان استفاده می کنند، این سبزی رو همچنین برای تهیه کوکو سیب زمینی، کوکو سبزی، کوفته، تهیه پیتزا، دلمه، قرمه سبزی و همچنین برای درست کردن خیار شور و انواع ترشی به کار می برند.

برای خرید انواع سبزی خشک می توانید به سایت فروشگاهی فردوس ناب مراجعه کرده و در کمترین زمان محصول مورد نظر خود را با بالاترین کیفیت ممکن درب منزل تحویل نمایید.

شوید خشک

شوید یا شبت سبزی ای یک‌ساله با رشد خیلی سریعه. این گیاه دارای رایحه ای خوش و ارتفاعی در حدود ۹۰ سانتی‌متره، این سبزی غیر از اینکه عطر و طعم منحصر به فردی داره، خواص دارویی بی شماری هم داره.

موارد مصرف شوید خشک

مصرف شوید رو معمولاً حکمای طب سنتی برای مبتلایان چربی خون معرفی می کنن، این سبزی پای ثابت باقالا‌پلو محسوب می شه و معمولاً برای تهیه ی ترشی هم کاربرد داره. شوید خام گزینه ی مناسبی برای سازگاری دستگاه گوارشتونه, چون هضم راحتی داره.

شوید رو بیشتر برای تهیه شوید پلو، باقلا پلو، سالاد سیب‌زمینی، انواع سوپ، سس و خوراکی دریایی مصرف می کنن. برای ساخت سس های خوش طعم می تونین چند ساقه شوید رو همراه با یک پیمانه سرکه، روغن زیتون، نمک و فلفل‌ سیاه مخلوط کرده و روی انواع سالاد استفاده کنین.

نعناع یا نعنا خشک

نعناع جزو پرمصرف‌ترین و پرطرفدارترین سبزی‌هاست که انواع مختلفی هم داره. در این میان نعناع فلفلی معروف‌ترین نوع اون به شمار میاد؛ این گیاه رشد سریعی داشته و به‌راحتی در خانه و گلخانه های کوچک قابل پرورشه.

موارد مصرف نعناع خشک

از نعناع معمولاً در ساخت آدامس تا انواع نوشیدنی سرد، شیرینی، سالاد میوه و انواع خوراک استفاده می کنن. اگه این سبزی رو در سرکه بخوابونین، طعم خوبی پیدا می کنه. این سبزی رو در خیلی از خورش‌های ایرانی استفاده می کنن و از گذشته تا الان به عنوان همراه همیشگی ماست و خیار نام برده شده است.

نعناع رو از گذشته برای طعم دادن به دوغ، ماست و خیار، تزئین انواع غذاها، کباب ها تهیه انواع نوشیدنی، سالاد و شربت های متنوع به کار می برند.

نعناع سبزی خشک ناب

جعفری خشک

جعفری گیاهی خوشبو و ۲ ساله ست که ارتفاعی در حدود ۶۰ سانتی‌متر داره؛ تازه ی این گیاه در همه ی فصل های سال در دسترسه و خودتون هم می تونین اون رو در خونه پرورش بدین.

موارد مصرف جعفری خشک

در تمام دنیا جعفری یکی از پر مصرف‌ترین سبزیجات محسوب می شه؛ این سبزی جایگزینی عالی برای اکثر سبزی‌ها به شمار میاد. برگ های تازه ی این سبزی در تزئین انواع غذاها به کار برده می شه.

همچنین در تهیه انواع سالاد، سس‌های دریایی، غذاهای دارای سبزیجات و املت‌ها رو می شه با این سبزی خوش طعم کرد. همچنین در رستوران ها برای تزیین غذاهای کبابی از ترکیبی از نعناع و جعفری استفاده می کنند. برای خوش طعم تر شدن سوپ و انواع ترشیجات از جعفری استفاده می کنند. از این سبزی آب هم گرفته می شه که خواص فراوانی داره.

شنبلیله خشک

شنبلیله گیاهی با نام علمی Trigonella foenum-graecum است. ارتفاع این گیاه به ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر می‌رسه. شنبلیله دارای برگ‌های سبز و کوچکی بوده و گل‌های سفید اون دارای غلافیه که تخم‌های کوچک و قهوه‌ای گیاه در اون قرار دارند. از خواص بی‌شمار شنبلیله می‌توان به رفع کم خونی، درمان بی‌مزگی دهان، پایین آوردن تب،‌ رفع شوره‌ سر، درمان اختلالات گوارشی، سوءهاضمه، بیماری های تنفسی، درمان زخم دهان، گلودرد، دیابت، درمان التهاب، درمان زخم و درمان بی خوابی اشاره کرد.

موارد مصرف شنبلیله خشک

برگ‌های گیاه شنبلیله رو هم به صورت تازه و هم خشک استفاده می کنند. تخم یا بذر شنبلیله هم مصرف خوراکی داشته و به عنوان چاشنی غذا در سوپ و برخی از غذاهای خورشی استفاده می‌شه. تخم شنبلیله به عنوان ادویه و طعم‌دهنده در بسیاری از غذاهای کشورهای آسیایی استفاده می‌شه. می‌تونین پودر تخم شنبلیله یا سبزی خشک اون رو در انواع سوپ، خورش و پاستا بریزین.

برای تهیه قورمه سبزی و تعدادی از خورشت ها هم شنبلیله استفاده می شه، البته اگر شنبلیله به میزان مناسب استفاده نشه ممکنه قورمه سبزی و غذاهای دیگه رو تلخ بکنه. همچنین از برگ‌های تازه‌ی گیاه شنبلیله در سبزی خوردن استفاده می کنند. از پودر تخم شنبلیله و همچنین سبزی خشک اون می‌تونین یک نوع دمنوش یا چای خوشمزه و انرژی‌زا درست کنین.

مرزه خشک

مرزه یکی از سبزی های موجود درخانواده نعناع است، این سبزی شباهت زیادی به ترخون داره و برای اینکه با ترخون اشتباه گرفته نشه می تونین به برگ و گل های این دو گیاه دقت کنین، مرزه گیاهی یک ساله با برگ های صاف و گل های کوچکه گیاه دارای برگ های زیاد و طعم فلفلی ماننده. استفاده از مرزه به عنوان یک داروی طبیعی به گذشته های دور بر می گرده. این سبزی می تونه طیف وسیعی از مشکلات، از جمله مشکلات پوستی، عفونت ها و مشکلات گوارشی رو درمان بکنه.

موارد مصرف مرزه خشک

مرزه رو بیشتر به عنوان سبزی خشک و ادویه در غذاهایی مانند کالباس، گوشت و مرغ می ریزن و از طعم و مزه اون لذت می برند. همچنین اضافه کردن این سبزی به خوراک های دارای لوبیا، به جلوگیری از نفخ شکم کمک می کنه و عطر و طعم خوبی بهشون می ده. همچنین این سبزی رو برای تهیه انواع سالاد به کار می برند که رایحه ی خوبی ایجاد می کنه.

برای کاربرد غذایی، بهتره گیاه یا سبزی خشک شنبلیله رو در انتهای پخت و پز اضافه کنین تا هنگام گرم کردن عطر و طعم و مزایای سلامتی اون از بین نره. گیاه مرزه یکی از خوشمزه ترین سبزی ها برای تهیه دمنوش و چای هم هست.

شرکت خشکبار و سبزی خشک فردوس ناب؛ تولید کننده برتر انواع سبزیجات خشک در سطح خاورمیانه

سبزی خشک ناب، تره.

تره خشک

تره یکی از سبزیجات متعلق خانواده پیاز، پیازچه و سیر به شمار میاد. این گیاه دارای ساقه های سبز تیره و شبیه به پیازچه است، تره طعم بسیار ملایم و کمی شیرین و بافتی خامه ای داره. از لحاظ کالری، جزو سبزیجات کم کالریه که می تونه به کاهش وزن کم بکنه. تره همچنین شباهت زیادی با ساقه های پیازچه داره با این تفاوت که تره مثل پیازچه ریشه یا پیاز نداره و تنها به صورت ساقه است.

موارد مصرف تره خشک

سبزی تره رو معمولاً هم به صورت تازه و هم به صورت خشک برای تهیه سوپ، کوکوی تره، املت تره، انواع خورشت، مرغ بریان، خوراک سیب زمینی، سالادهای مختلف از جمله سالاد سیب زمینی و … استفاده می کنند. همچنین این سبزی رو به صورت خشک شده به عنوان طعم دهنده به انواع کباب و خورشت های متنوع اضافه می کنند.

اسفناج خشک

اسفناج یا اسپناخ با نام علمی Spinacia oleracea، گیاهی یک سال زی، از تیره دولپه ای ها، گیاهی گلدار با ساقه و برگ‌های نرم و لطیف است. این گیاه در اصل بومی آسیای مرکزی و غرب آسیا به شمار می ره. این گیاه از سبزیجات برگ دار بوده و می توان اون رو به صورت خام یا پخته مصرف کرد. ارتفاع این گیاه تا ۳۰ سانتی‌متر رسیده و دارای برگ‌هایی با اندازه‌ها و شکل‌هایی مختلف است.

موارد مصرف اسفناج خشک

در ایران اسفناج رو برای تهیه غذاهایی مانند املت، مخلوط گوشت و سبزیجات، تهیه لازانیا، ساندویچ های مختلف، تهیه سالاد، طعم دار کردن انواع سس، تهیه بورانی ماست و اسفناج، سوپ، انواع اسنک استفاده کرده و گاهی از این سبزی خورشتی به نام خورشت اسفناج هم درست می کنند که خیلی خوشمزه است.

شرکت خشکبار و سبزی خشک فردوس ناب؛ تولید کننده برتر انواع سبزیجات خشک در سطح خاورمیانه

 

مطالب به نقل از : مجله کا اچ پرو     https://khpro.org

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X