پیازچه چیست؟
۰
سبزی خشک، فردوس ناب

پیازچه که به نام پیاز بهاره هم شناخته می شود، یکی از انواع سبزی خوردن و نوعی تره‌ پیاز از سرده والک می‌باشد که دارای ساقه‌ای بلند و باریک به رنگ سبز و سر گلوله‌ وار سفید رنگی است. این گیاه دارای خواص دارویی فراوانی در طب سنتی است و برای درمان سرماخوردگی و بیماری های کبد و معده از آن استفاده می‌کنند.

خواص پیازچه برای پوست و مو

 جوان سازی پوست صورت

پیازچه دارای مقادیر بالای آلیسین، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین A است که از پیری زودرس پوست جلوگیری کرده و با کاهش چین و چروک، باعث جوان سازی پوست صورت می‌گردد.

 روشن تر شدن رنگ پوست

آلیسین و ویتامین C موجود در پیازچه به طور طبیعی باعث روشن تر و سفید تر شدن رنگ پوست می‌گردند.

 آکنه و جوش صورت

خواص ضد میکروبی، ضد باکتری و ضد التهابی پیازچه، آکنه و جوش صورت را درمان می‌کنند.

درمان سریع زخم

ترکیبات گوگرد موجود در پیازچه و همچنین خواص ضد میکروبی قوی که دارد به بهبود سریع تر زخم کمک می‌کند و احتمال عفونت را کاهش می‌دهد.

تقویت و افزایش رشد مو

مقادیر بالای ترکیبات گوگردی موجود در پیازچه با افزایش تولید کلاژن و تقویت و افزایش رشد مو می‌گردد.

 درمان شوره سر

پیازچه دارای خواص ضد میکروبی قوی است که باعث درمان شوره سر می‌گردد.

 درمان شپش سر

گوگرد موجود در پیازچه شپش سر می‌گردد.

فواید دارویی و درمانی پیازچه برای بدن در طب سنتی

 نوزادان و کودکان

چون پیازچه دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان شده و از خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفلونزا و بیماری های عفونی می‌کاهد. کلسیم، ویتامین C و ویتامین A موجود در این گیاه، به بهبود رشد نوزادان و کودکان کمک شاینی می‌کند.

گفته می‌شود که اگر در هنگام دندان در آوردن نوزاد، پیازچه را بر روی لثه ها بمالید، زودتر دندان در آورده و درد ناشی از آن هم کمتر می‌گردد.

می‌توان پیازچه را از سن 9 ماهگی با مشورت پزشک به رژیم غذایی نوزاد اضافه کنید.

جنین و زنان باردار

پیازچه در طب سنتی برای درمان ادم و تورم پاها به ویژه در دوران بارداری استفاده می‌شود. پیازچه به دلیل مقادیر بالای گوگرد و کورستین دارای خواص ضد التهابی می‌باشد و آب اضافی بدن را دفع و ورم پاها را کاهش می‌دهد.

مقادیر بالای اسید فولیک موجود در پیازچه از خطر ابتلا به نقص لوله عصبی در جنین می‌کاهد.

ویتامین B3 موجود در پیازچه باعث بهبود رشد جنین در دوران بارداری می‌گردد.

مقادیر بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در پیازچه باعث افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار می‌شود.

فیبر موجود در پیازچه به بهبود حرکات روده کمک می‌کند و از ابتلا به یبوست در دوران بارداری جلوگیری می‌نماید.

زنان در دوران شیردهی بهتر است از مصرف پیازچه دوری کنند، چون ممکن است باعث ایجاد نفخ در نوزاد آن ها شود.

سرماخوردگی

برخی تحقیقات نشان داده اند که پیازچه به دلیل مقادیر بالای ویتامین C موجود در آن می تواند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفلونزا و بیماری های عفونی را کاهش دهد.

علاوه بر این خاصیت ضد ویروسی این گیاه، خطر ابتلا به بیماری های تنفسی مانند برونشیت و ذات الریه را کاهش می‌دهد.

معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر و ویتامین C موجود در پیازچه، هضم را بهبود بخشیده و به دلیل خواص ضد باکتری که دارد، خطر ابتلا به زخم معده را کاهش می‌دهد و به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در پیازچه با افزایش حرکات روده به درمان یبوست و اسهال کمک می‌کند. همچنین این گیاه دارای خواص ضد میکروبی قوی است و خطر ابتلا به اسهال ناشی از عفونت را کاهش می‌دهد.

لاغری و کاهش وزن

پیازچه یکی از سبزیجات کم کالری است و به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد با کاهش اشتها از پرخوری جلوگیری کرده و به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. علاوه بر این فیبر موجود در این گیاه با پاک سازی روده ها به کاهش چربی شکم کمک می کند.

برخی مطالعات نشان داده اند که پیازچه همچنین ممکن است بیان ژن های خاصی را که در چاقی دخیل هستند، تغییر دهد.

یک مطالعه ی در سال 2011 در کره نشان داد، افرادی که به مدت 6 هفته از پیازچه در رژیم غذایی خود استفاده کرده اند، سلول های چربی در آن ها کاهش یافته و سطح پروتئین خاصی که در تجزیه چربی کمک می کند، افزایش یافته بود.

 کبد

مقادیر بالای ترکیبات گوگردی و آنتی اکسیدان های موجود در پیازچه، باعث کاهش رادیکال های آزاد در بدن شده، خطر رسوب چربی در کبد را کاهش می دهد و از ابتلا به کبد چرب پیشگیری می‌کند.

 دیابت و قند خون

بسیاری از متخصصان معتقدند که مقادیر بالای ترکیبات گوگرد موجود در پیازچه، باعث افزایش سطح انسولین و کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌گردد.

علاوه بر این تحقیقات نشان داده که اضافه کردن آن به رژیم غذایی، از خطر ابتلا به دیابت می‌کاهد.

 فشار خون

آلیسین موجود در پیازچه، توانایی بسیار خوبی برای کاهش فشار خون بالا دارد، همچنین آلیسین عوارض ناشی از فشار خون بالا، مانند سکته مغزی را کاهش می‌ده

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X