اسفناج نخورها بخوانند
۰
خشکبار و سبزی خشک فردوس ناب

«بتائین» موجود در اسفناج خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش داده و عملکرد ورزشکاران را بالا می‌برد.

سبزی اسفناج

با مصرف سبزی اسفناج کالری کمی نصیبتان می‌گردد اما در عوض فیبر، ویتامین A، ویتامین C، اسیدفولیک و مواد معدنی خوبی عایدتان خواهد شد.

در ادامه شرکت خشکبار و سبزی خشک فردوس ناب؛ مرور کوتاهی بر خواص این سبزی (سبزی خشک؛ سبزی تازه و …) خوش‌رنگ و پرخاصیت خواهد داشت. با ما همراه باشید.

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که هر 200 گرم سبزی خشک اسفناج معادل 250 گرم اسفناج خام حدود 50 کیلوکالری دارد اما میزان فیبر آن به 7 گرم می‌رسد.

اسفناج معدنی از ویتامین‌ها

200 گرم اسفناج پخته حداقل 8 میلی‌گرم پیش ساز ویتامین A به بدنتان می‌رساند و حدود 30 تا 40 میلی‌گرم ویتامین C به همراه دارد که در عمل نصف نیاز روزانه‌ی ما را تامین می‌کند. همین میزان اسفناج سه چهارم نیاز بدن ما به اسیدفولیک را هم تامین می‌نماید. باید بدانید که این ویتامین به خصوص برای خانم‌های باردار بسیار لازم و ضروری می باشد.

اسفناج سرشار از مواد معدنی

سبزی خشک اسفناج نقش مهمی در پر کردن باک املاح بدن دارد. این ماده‌ی غذایی حاوی میزان زیادی آهن، کلسیم، منیزیم و مواد معدنی دیگر است. درست است که وجود فیبر و همچنین اسید اگزالیک موجود در این سبزی خشک اجازه نمی‌دهد که ترکیبات مفید آن به خوبی جذب گردد اما با این حال میزان قابل‌توجهی از این مواد معدنی در بدن باقی می ماند.

در خصوص آهن موجود در اسفناج باید بدانید که 100 گرم اسفناج حاوی 2.7 میلی‌گرم آهن است که حدود 5 درصد آن جذب بدن می‌گردد. اما این میزان زمانی که اسفناج را به همراه گوشت میل کنید به مراتب بیشتر می‌شود.

اسفناج و فلاوونوئیدها

اسفناج علاوه بر داشتن رنگدانه‌های سبز و کاروتنوئیدها (همان پیش سازهای ویتامین A) حاوی فلاوونوئیدها هم می‌باشد. این ترکیبات مغذی مقاومت مویرگ‌ها را افزایش داده و اگر با ویتامین C مصرف گردد خاصیت ضداسکوربوتی (بیماری کمبود ویتامین C) به همراه دارد.

گفتیم که اسفناج حاوی میزان چشمگیری ویتامین C می‌باشد. البته باید بدانیدکه این میزان بسته به فصل و نوع اسفناج متفاوت است. به عنوان مثال در تابستان میزان ویتامین C اسفناج حدود 40 میلی‌گرم، در پاییز 72 و در زمستان 120 میلی‌گرم تخمین زده شده است.

اسفناج و نیترات

سبزی خشک اسفناج مانند سایر سبزیجات سبزرنگ دیگر حاوی میزان قابل‌توجهی نیترات است. اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم هر 100 گرم اسفناج حاوی 80 تا 100 میلی‌گرم از این ترکیبات می‌باشد. البته در حین پخت و پز 30 درصد از این نیترات‌ها کاهش می‌یابد.

هنگام شستشو سبزی خشک را در آب نخیسانید و بعد از طبخ بلافاصله مصرف نمایید. همچنین از حرارت زیاد و طولانی مدت برای پختن این نوع سبزی خشک خودداری کنید.

شرکت خشکبار و سبزی خشک فردوس ناب؛ حافظ سلامتی شما

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X