با خواص این خورش بهاره بیشتر آشنا شوید
۰
خشکبار و سبزی خشک فردوس ناب
هر یک از سه سبزی نعناع، جعفری و ریواس به تنهایی و به صورت خام خواصی دارند؛ اما این سبزی‌ها در کنار هم و به صورت پخته، ترکیبی را تشکیل می‌دهند که خواصی متمایز را ایجاد می‌کنند…

 

فصل بهار، زمان رویش سبزی‌هایی است که در فصول دیگر امکان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد. یکی از این سبزی‌ها ریواس می‌باشد؛ و یکی از خورشت‌های بهاره خورش نعناع، جعفری، ریواس است. در این بخش از مطالب سعی داریم شما را با خواص این سه و نیز خواص ترکیب حاصل از آن‌ها آشنا سازیم.

شرکت خشکبار و سبزی خشک فردوس ناب؛ تولید کننده مرغوب ترین سبزیجات خشک در سطح خاورمیانه

سبزی نعناع و بهبود عملکرد گوارشی

نعناع گیاهی برگ سبز و معطر است که به دلیل اثرات موثری که بر دستگاه گوارش و بالأخص روده دارد. بسیار مورد استفاده می‌باشد. نعناع به دلیل آرام کردن ماهیچه‌های معده و خروج سریع‌تر غذا از معده، سوءهاضمه را بهبود می‌بخشد. همچنین باعث فعال شدن کیسه صفرا و بهبود جریان صفرا می‌شود؛ در نتیجه هضم چربی‌ها تسریع می‌شود.

تعدادی از خواص دیگر نعناع در زیر آمده است:

1. نعناع به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی فعال باعث از بین رفتن باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شود و در درمان آنفلوانزا و سرماخوردگی موثر می‌باشد.

2. این گیاه معطر باعث تسکین اسهال، اسپاسم عضلانی و سوءهاضمه می‌شود. در نتیجه علائم ناشی از سندرم روده تحریک‌پذیر را بهبود می‌بخشد و نیز باعث تسکین گازهای دردآوری که ناشی از تجزیه بسیاری از مواد در روده می‌باشند، می‌گردد.

3. مطالعات متعدد نشان داده که نعناع باعث محافظت در برابر سرطان و توقف رشد تومورهای سرطانی در سلول‌های شش، کولون و پوست حیوانات آزمایشگاهی شده است.

برای خرید انواع سبزی خشک می توانید به سایت فروشگاهی فردوس ناب مراجعه کرده و در کمترین زمان محصول مورد نظر خود را با بالاترین کیفیت ممکن درب منزل تحویل نمایید.

سبزی جعفری؛

سرشار از فولات

تمام سبزیجاتی که دارای رنگ سبز پررنگ هستند و از جمله جعفری منبع بسیار خوبی از اسیدفولیک می‌باشند که سلامت قلبی عروقی را تامین می‌کند. همچنین از سرطان‌های مختلف بالأخص از سرطان گردنه رحم و کولون پیشگیری می‌نماید.

ضد سرطان ریه

میریستیسین موجود در جعفری، ماده شیمیایی فعال آن می‌باشد که باعث فعال کردن آنزیم گلوتاتیون ترانسفراز می‌شود. این آنزیم، گلوتاتیون را به مولکول‌های اکسیژن اکسیدشده متصل می‌کند و مانع از فعالیت اکسیداسیون این مولکول‌ها می‌شود. در نتیجه مولکول‌های اکسیژن مخرب نمی‌توانند به بدن آسیب برسانند. جعفری همچنین اجزای سرطان‌زا را در سیگار به مواد طبیعی تبدیل می‌کند و به عنوان یک محافظ شیمیایی در برابر سرطان‌ها، بالأخص سرطان ریه در بدن عمل می‌کند.

منبع عالی آنتی‌اکسیدان‌ها

جعفری منبع فوق‌العاده ویتامین K، ویتامین C، ویتامین A، بتاکاروتن، فولات، آهن، میریستیکین، لیمونن، لوتئین و … می‌باشد؛ که فلاوونوئیدهای موجود در آن مخصوصاً لوتئین موجود در جعفری از آسیب‌های سلولی که بر پایه اکسیژن می‌باشد، جلوگیری می‌کند. در حقیقت فعالیت آنتی‌اکسیدانی جعفری مربوط به این ماده شیمیایی است.

شرکت خشکبار و سبزی خشک فردوس ناب؛ تولید کننده مرغوب ترین سبزیجات خشک در سطح خاورمیانه

از خواص ریواس بیشتر بدانید

1. در طب چینی بسیار از ریواس استفاده می‌کردند و از آن با عنوان تب بر، ملین و بهبود اشتها استفاده می‌شده است. البته برگ‌های ریواس به علت تجمع بسیار زیاد اگزالات در آن سمی می‌باشند.

2. ریواس منبع خوبی از ویتامین C است که برای قسمت‌های مختلف بدن از جمله سیستم ایمنی، بهبود عفونت‌ها، بهبود جراحات، استحکام غضروف‌ها، استخوان‌ها و … مناسب است.

3. ریواس منبع خوب فیبر و کلسیم می‌باشد که البته کلسیم آن شانس زیادی برای جذب ندارد، زیرا جذب آن با اگزالات تداخل دارد.

4. ریواس گیاهی است که سدیم کمی دارد و چربی اشباع نیز ندارد. همین عوامل باعث می‌شود که آن را گیاهی مناسب برای بیماری‌های قلبی عروقی معرفی کنند.

5. ریواس سرشار از ویتامین K می‌باشد. این ویتامین حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد. در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با وجود انسولین، حساسیت به آن کم می‌باشد و نوعی مقاومت به آن وجود دارد. ویتامین K به دلیل افزایش حساسیت به انسولین باعث بهبود علائم ناشی از دیابت می‌گردد.

6. داروهایی که بر پایه ریواس هستند و از عصاره این گیاه تهیه می‌شوند، برای مادران باردار، مادران شیرده و افراد مبتلا به انسداد روده مناسب نمی‌باشد.

7. اثرات موثر ریواس در بهبود اسهال، التهاب کولون، مشکلات کبدی و صفراوی، همورویید، بی‌اشتهایی، کلسترول بالا، عفونت باکتریایی و واکنش‌های خود ایمنی نشان داده شده است.

خواص ریواس / خشکبار و سبزی خشک فردوس ناب

کمی درباره خورش نعناع، جعفری، ریواس

1. خورشت‌ها به دلیل چرب بودن، معمولاً احساس سنگینی در افراد ایجاد می‌کنند؛ زیرا وجود چربی در غذا باعث می‌شود غذا در معده مدت زمان بیشتری بماند؛ اما وجود نعناع در خورش نعناع، جعفری، ریواس باعث می‌شود تا غذا سریع‌تر از مرحله معدی خارج شود و وارد مراحل بعدی هضم و جذب گردد.

2. مصرف ریواس و  سبزی نعناع در کنار یکدیگر ایجاد یک ترکیب متعادل می‌کند. ریواس به دلیل طبیعت سردش با مصرف نعناع که طبیعت گرمی دارد، باعث اعتدال می‌شود.

3. خورش نعناع، جعفری، ریواس به دلیل اینکه دو تا از منابع اگزالات یعنی جعفری و ریواس را دارا می‌باشد، برای بیماران کلیوی و افراد مبتلا به سنگ‌های اگزالاتی کلیه و مثانه نامناسب می‌باشد.

4. مقادیر بالای اگزالات در این خورشت باعث می‌شود که در صورت مصرف این خورش به همراه ماست یا دوغ، جذب کلسیم از این منابع کاهش یابد؛ زیرا جذب کلسیم با اگزالات تداخل دارد.

5. جعفری و ریواس در حالت خام و غیر پخته از منابع بسیار خوب ویتامین C هستند، اما خورش نعناع جعفری و ریواس به دلیل اینکه حرارت می‌بیند، ویتامین C بسیار کمی دارد.

پیوندها

برای خرید انواع سبزی خشک می توانید به سایت فروشگاهی فردوس ناب مراجعه کرده و در کمترین زمان محصول مورد نظر خود را با بالاترین کیفیت ممکن درب منزل تحویل نمایید.

#سبزیجات #سبزی خشک #سبزیجات مضر #خواص سبزیجات #انواع سبزی خشک  #ریواس #سایت فروشگاهی فردوس ناب #خرید سبزی #خرید سبزی خشک #سبزی #خشکبار #فردوس ناب #نعناع #جعفری #خواص نعناع #خواص جعفری #خواص ریواس #خورش #خورش بهاره #خورش نعناع، جعفری، ریواس

Source by www.ferdowsnab.com

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X