ترب وحشی
۰
شبزی خشک ترب

خواص و کاربرد ترب وحشی

ترب وحشی طبق نظر حکمای طب سنتی گیاهی گرم و خشک می‌باشد برگها و ساقه های جوان گیاه به طور کلی محرک، معرق ومدر است و به هاضمه کمک می‌کند و در استعمال خارجی به عنوان داروی موثر در لومباگو استعمال می‌شود.
سبزی خشک ترب وحشی
سبزی خشک ناب، ترب.
ریشه گیاه در موارد ناشی حاصل از کمبود ویتامین c مصرف می‌شود و از دم کرده ۳۰-۱۵ گرم در یک لیتر آب آن و یا خیس کرده ۳۰-۱۵ گرم رنده شده آن در یک لیتر سرکه رقیق به عنوان مدر و معالج استسقا ،ورم کلیه ،سنگ کلیه ،روماتیسم مزمن،نقرس،آب آوردن ریه ها ،آسم مرطوب ،ضعف ،زردی و یرقان استفاده می‌گردد.
ریشه رنده شده گیاه شبیه خردل اثر قرمز کننده داشته و ضماد ریشه له شده آن روی پوست پس از چند دقیقه باعث می‌شود پوست گرم و قرمز شود و پس از ۳۰-۲۰ دقیقه، سوزش و سوختگی و تاول در پوست ایجاد می‌گردد، بنابراین از ضماد ریشه آن برای درد های عصبی ،سیاتیک ،گرفتن عضلات ،دردهای روماتیسمی ،فلج های موضعی و لومباگو استفاده می‌گردد.
اگر رنده شده ریشه آن را روی پارچه نازک تمیزی پهن کرده و روی آن شکر بریزند مایع شیرینی مخلوط با عصاره ریشه پارچه خارج می‌گردد که به آن  شربت ریشه ترب وحشی گویند و اگر روزی ۲-۱ قاشق سوپ خوری از این شربت خورده شود برای کمی ویتامینمجرب و نافع می‌باشد.
سبزی خشک ترب وحشی
سبزی خشک ناب ، خواص ترب.
روغن ترب وحشی بسیار گرم است و در اکثر امراض جانشین خوبی برای روغن زیتون کهنه و روغن بلسان است  و محلل بسیار قوی می‌باشد، خوردن آن برای فلج، لقوه،رفع ناراحتی سم گزش و عقرب و سایر گزندگان نافع است و قطره آن در گوش برای تحلیل بادهای گوش و رفع درد آن مفید می‌باشد ومالیدن آن به عضو نیز برای فلج ،لقوه و سستی اعضا نافع می‌باشد.
برای تهیه روغن ترب وحشی به این ترتیب عمل می‌شود که برگ ترب وحشی را در آغاز تخم بستن و تبدیل گل به تخم چیده و آب آن برگ را با آب تخم ترب گرفته و با دو برابر وزنش روغن زیتون یا روغن کنجد تازه با آتش ملایم بپزند تا آب آن رفته و روغن بماند ،البته باید دقت کرد که نسوزد.
در حال حاضر مهمترین مصرف ریشه ترب وحشی در اروپا و آمریکا ،مصرف آن به عنوان ادویه تند می‌باشد و مرسوم است که از ریشه تازه رنده کرده آن با غذاهای گوشتی مانند گوشت قرمز ،ماهی و زبان مصرف می نمایند و یا از ترشی سرکه آن استفاده می‌گردد و مخلوط با خردل بوی مطبوع خاصی به خردل می دهد.
سبزی خشک ترب وحشی
سبزی خشک ناب ، خواص ترب.
درفرانسه معمول است ریشه ترب وحشی را گرفته رنده کرده با کمی سرکه مخلوط می کنند و شیر جوشیده روی آن می‌ریزند. همین که شیر منعقد شد آب جدا شده از قسمت منعقد شده شیر را جدا کرده و روزی ۲-۱ لیوان از آن می‌خورند که مدر است و برای تسکین درد روماتیسم بسیار نافع است.
در انگلیس مرسوم است که از شربت ترب وحشی به عنوان داروی سینه و برای معالجه خشونت صدا و قطع سرفه های بعد از آنفلوانزا استفاده می‌شود.

شرکت خشکبار و سبزی خشک ناب

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X