پونه کوهی
۰
سبزی خشک پونه کوهی

خواص پونه کوهی

سبزی خشک پونه کوهی
سبزی خشک ناب، پونه کوهی.

پونه کوهی از گیاهان دارویی است که در آشپزی و مصارف دارویی استفاده می‌شود و برای هزاران سال در پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. پونه کوهی به طور معمول رشد می‌کند و 50 سانتی‌متر قد دارد و برگ بنفش آن حدود 2 الی 3 سانتی‌متر طول دارد. این گیاه حاوی مواد شیمایی است که به گیاه بوی منحصر به فرد و لذت بخشی دارد. پونه نه تنها به غذا عطر و طعم می‌دهد بلکه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی و ضد باکتریایی می‌باشد. پونه کوهی برای ناراحتی‌های دستگاه تنفسی مانند سرفه،آسم و برونشیت استفاده می‌شود. همچنین برای اختلالاتی مانند سوزش سر دل و نفخ مفید است.

سایر کاربردها

درمان اسپاسم قاعدگی
رماتیسم مفصلی
باعث درمان اختلالات دستگاه ادراری از جمله عفونت‌های دستگاه ادراری، سردرد و ناراحتی‌های قلبی می‌باشد.

روغن پونه کوهی

سبزی خشک روغن پونه کوهی
سبزی خشک ناب، روغن پونه کوهی.

روغن پونه کوهی خوراکی در بیماری‌هایی از جمله انگل روده‌ای، آلرژی، درد سینه و ورم مفاصل، سرماخوردگی و آنفلوآنزا، آنفوآنزای خوکی، گوش درد و خستگی را از بین می‌برد.

استفاده بر روی پوست

برای بیماری‌های پوستی از جمله آکنه، پوست چرب، شوره سر، زیگیل، عفونت‌های قارچی و پزوریازیس هم استفاده می‌شود. علاوه بر اینها پونه کوهی برای نیش حشرات و عنکبوت، بیماری لثه، دندان درد، دردهای عضلانی، و رگهای واریسی هم کاربرد خواهد داشت. در واقع روغن پونه کوهی به صورت موضعی به عنوان مدافع حشرات استفاده می‌شود. در مواد غذایی و نوشیدنی‌ها پونه کوهی به عنوان یک ادویه مربوط به آشپزی و یک ماده نگه‌دارند مواد غذایی استفاده می‌شود.

گیاه پونه کوهی حاوی فیبر، آهن، منگنز، ویتامین E، کلسیم و اسیدهای چرب امگا3 است. پونه کوهی یک منبع غنی از ویتامین K می‌باشد که در رشد استخوان حفظ تراکم استخوان و تولید پروتئین‌هایی که برای لخته شدن خون موثر است می‌باشد. همچنین پونه کوهی حاوی غلظت بالایی از آنتی اکسیدان‌هاست. آنتی اکسیدان‌‍‌ها به محافظت از سلول‌های بدن در اثر رادیکال‌های آزاد و بهبود توانایی برای مبارزه با عفونت کمک می‌کنند.

سبزی خشک روغن پونه کوهی
سبزی خشک ناب، روغن پونه کوهی.
خاصیت ضد میکروبی

روغن پونه کوهی خاصیت ضد میکروبی قوی دارد. زیرا حاوی یک ترکیب ضروری به نام کاروکل است. گروهی از محققان انگلیسی و هندی گزارش داده‌اند که اسانس پونه کوهی دارای خواص ضد باکتریایی بسیار قوی است. این گیاه خواص ضد التهابی هم دارد. یک عنصر فعال در پونه کوهی به نام بتاکاریوفلی شناخته شده که ممکن است در برابر اختلالاتی مانند پوکی استخوان و تسلب شرائین موثر باشد. همچنین دانشمندان به این نتیجه رسیدند که پونه کوهی می‌تواند به کاهش یا جلوگیری از پیشرفت سرطان در بیماران مبتلا به سرطان سینه کمک کند.

همانطور که گفته شد پونه کوهی در بیماری‌هایی مانند سر درد، دردهای عضلانی، آکنه، شوره سر، برونشیت، دندان درد، نفخ، ناراحتی‌های قلبی، آلرژی، انگل‌های روده‌ای، گوش درد، خستگی، دفع حشرات، و اسپاسم‌های قاعده‌گی استفاده می‌شود. تمامی این موارد در واقع نشان دهنده این است که پونه کوهی خواص دارویی فراوانی دارد.

سبزی خشک ناب، روغن پونه کوهی
سبزی خشک ناب، روغن پونه کوهی.

موارد منع مصرف

خوردن پونه کوهی می‌تواند سبب ناراحتی معده در برخی از موارد شود. علاوه بر این کسانی که به گیاهان متعلق از خانواده نعنا مانند ریحان سنبل، خود نعنا و همچنین مریم گلی حساسیت دارند باید مراقب باشند چرا که آنها نیز ممکن است به پونه واکنش‌های آلرژیک داشته باشند. همچنین بانوان باید در بارداری از خوردن پونه کوهی اجتناب کنند زیرا با خطر سقط جنین مواجه خواهند شد.

شرکت خشکبار و سبزی خشک فردوس ناب

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X