خواص و فواید پونه کوهی
۰
سبزی خشک و خشکبار فردوس ناب dried herbs dried vegetables

پونه کوهی

به نقل از شرکت خشکبار و سبزی خشک فردوس ناب: پونه کوهی از گیاهان دارویی است که در آشپزی و مصارف دارویی استفاده می‌شود. و در پخت و پز و طب برایذ هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است. پونه کوهی به طور معمول رشد می‌کند و 50 سانتی متر قد دارد و برگ بنفش آن حدود 2 تا سه سانتی متر طول دارد. این گیاه حاوی مواد شیمایی است که به گیاه بوی منحصر به فرد و لذت بخش می‌دهد. پونه نه تنها به غذا عطر و طعم می‌دهد بلکه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی و ضد باکتریایی می‌باشد. پونه کوهی برای ناراحتی‌های دستگاه تنفسی مانند سرفه، آسم، و ناراحتی‌های دستگاه تنفسی استفاده می‌شود. همچنین برای اختلالات مانند سوزش سر دل و نفخ هم استفاده می‌شود.

سبزی خشک و خشکبار فردوس ناب dried herbs dried vegetables
سبزی خشک

سایر کاربردهای پونه کوهی

درمان اسپاسم قاعدگی

درمان رمانتیسم مفصلی

درمان اختلالات دستگاه ادراری از جمله، عفونت‌های دستگاه ادرای، و ناراحتی‌های قلبی است

روغن پونه کوهی خوراکی

روغن پونه کوهی خوراکی در بیماریهایی از جمله انگل روده‌ای، آلرژی، درد سینوس، ورم مفاصل، سرما خوردگی و آنفلوانزا، آنفلونزای خوکی، گوش درد و خستگی استفاده می‌شود. و استفاده برروی پوست برای بیماریهای پوستی از جمله آکنه، پوست چرب، شوره سر، زیگیل، عفونت‌های قارچی و پزوریازیس هم استفاده می‌شود. دافع حشرات

پونه کوهی موارد زیر را درمان می‌کند

جای نیش حشرات و عنکبوت

بیماری لثه

دندان درد

دردهای عضلانی و واریس

مواد غذ ایی و نوشیدنی‌ها

در مواد غذایی و نوشیدنی‌ها پونه کوهی به عنوان یک ادویه مربوط به آشپزی و یک ماده نگهدارنده مربوط به آشپزی استفاده می‌شود.

گیاه پونه کوهی حاوی فیبر، آهن، منگنز، ویتامین ای، کلسیم و اسیدهای چرب و امگا 3 است.

منبع غنی ویتامن K

پونه کوهی یک منبع غنی از ویتامین ک است که در رشد استخوان، حفظ تراکم استخوان و تولید پرتئین‌های که برای لخته شدن مناسب است می‌باشد. پونه کوهی حاوی غلظت بالایی از آنتی اکسیدان‌هاست. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر اثر رادیکالهای آزاد و بهبود توانایی برای مبارزه با عفونت کمک می‌کنند. روغن پونه کوهی خاصیت ضد میکربی قوی دارد زیرا حاوی یک ترکیب ضروری به نام کاروکر است.

سبزی خشک پونه کوهی
سبزی خشک، پونه کوهی.

اسانس پونه کوهی

اسانس پونه کوهی گروهی از محققان انگلیسی و هندی گزارش دادند که اسانس پونه کوهی دارای خواص ضد باکتریایی بسیار قویی است این گیاه خواص ضد التهابی هم دارد.

یک عنصر فعال در پونه کوهی به نام بتا کاریوفلین شناخته شده که ممکن است در برابر اختلالاتی مانند پوکی استخوان موثر باشد. همچنین دانشمندان به این نتیجه رسیدن که پونه کوهی می‌تواند به کاهش یا جلوگیری از پیشرفت سرطان در بیماران مبتلا به سرطان سینه کمک کند. همانطور که گفته شد پونه کوهی در بیماریهایی مانند سر درد، دردهای عظلانی، آکنه، شوره سر، برونشیت، دندان درد، نفخ، ناراحتی‌های قلبی، انگل‌های روده‌ای، گوش درد، خستگی دفع حشرات و اسپاسم های قاعدگی استفاده می‌شود. تمام این موراد در واقع نشان دهنده این است که پونه کوهی خواص دارویی بسیار فراوانی دارد.

عوارض

پونه کوهی می‌تواند سبب ناراحتی معده در برخی افراد شود. علاوه بر این کسانی که به گیاهان متعلق با خانواده نعناع مانند ریحان، سنبل، و همچنین مریم گلی حساسیت دارند باید مراقب باشند چرا که آنها نیز ممکن است به پونه واکنش آلرژیک داشته باشند. بانوان نیز باید در دوران بارداری از خوردن پونه کوهی اجتناب کنند زیرا با خطر سقط جنین مواجه خواهند شد.

شرکت سبزی خشک و خشکبار فردوس ناب

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X