خواص شنبلیله
۰
سبزی خشک ناب، شنبلیله.

به نقل از شرکت خشکبار و سبزی خشک فردوس ناب: شنبلیله گیاهی است که عموما در نواحی اطراف دریای مدیترانه و جنوب آسیا رشد می‌کند و در کشورهای هند، چین، پاکستان، ایتالیا، مصر و یونان به وفور یافت می‌شود. شنبلیه همچنین از گیاهان بومی کشور ایران به شمار می‌آید. لازم به ذکر است که علاوه بر برگ‌های سبز گیاه شنبلیله، دانه شنبلیله نیز سرشار از مواد مغذی می‌باشد و ارزش غذایی بالایی دارد. این گیاه سرشار از مواد معدنی مانند مس، پتاسیم، کلسیم، آهن، روی منگنز و منیزیم می‌باشد و از نظر ویتامینی نیز دارای انواع ویتامین‌های گروه B مانند تیامین، نیاسین، فولیک اسید و نیز ویتامین‌های A و C می‌باشد. علاوه بر موارد ذکر شده دانه‌های این گیاه سرشار از پروتئین، استروئید و ساپونین نیز می‌باشد.

سبزی خشک ناب شنبلیله.
سبزی خشک ناب، شنبلیله.

شنبلیه گیاهی سرشار از فیبر محلول

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که 56 گرم دانه شنبلیله را هر روز مصرف می‌کنند بعد از بیست و چهار هفته سطح کلسترول خونشان به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و 25% ریسک حملات قلبی در ایشان کمتر می‌شود

علت این مسئله وجود مقادیر فراوانی فیبرهای محلول مانند ساپونین، تانن و پکتین می‌باشد. این فیبرها باعث می‌شوند که جذب دوباره نمک‌های صفراوی محدود شود. در نتیجه این نمک‌ها از بدن دفع شوند. با توجه به اینکه کلسترول پیش‌ساز نمک‌های صفراوی می‌باشد با افزایش دفع نمک‌های صفراوی کلسترول جذب شده از روده‌ها صرف تولید نمک‌های صفراوی می‌شود و در نتیجه کلسترولی که وارد خون می‌شود کاهش می‌یابد. همین عامل باعث می‌شود تا شنبلیله به عنوان گیاه کاهنده کلسترول معرفی شود. همچنین این فیبرها با سموم مختلف در روده ترکیب می‌شوند و از جذب آنها جاوگیری می‌کنند. از دیگر عملکردهای این فیبرها محافظت از ماهیچه‌های کلونی در برابر سرطان می‌باشد.

سبزی خشک ناب، شنبلیله.
سبزی خشک ناب، شنبلیله.

 اثرات ضد دیابت شنبلیله و دانه شنبلیله

شنبلیله برای بهبود قند خون از قدیم الایام شناخته شده است. از دیگر اثرات آن بهبود کلسترول بالا می‌باشد. شنبلیله برای افراد دیابتی که از کلسترول بالا نیز در رنج هستند یک تیر با دو نشان است. مطالعات متعدد نشان می‌دهد مصرف روزانه پانصد میلی گرم شنبلیله تری گلیسیرین و کلسترول بد را کاهش می‌دهد وHDLرا که کلسترول خوب می‌باشد افزایش می‌دهد. شنبلیله را بعد از شستن خشک کرده و خرد کنید روزی سه بار به مقدار یک قاشق مربا خوری با ماست مخلوط کرده میل نمایید برای پایین آوردن قند خون بسیار موثر می‌باشد.

شرکت خشکبار و سبزی خشک فردوس ناب

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X